- Bedrifter til salgs
- Mat & drikke
- Hurtigvoksende bakerikjede med sterke resultater
Hurtigvoksende bakerikjede med sterke resultater
Din interesseregistrering er sendt
Bergen - Vestland
Etablert
2020
Omsetning
5-10 Mkr
Ansatte
16 stk

Prisidé
6,25 Mkr
Beskrivelse av Hurtigvoksende bakerikjede med sterke resultater
Ferske, franske kvalitetsbakevarer er det enkle og vellykkede konseptet til Det Franske Bakeri. Kombinert med fransk pasjon og eleganse har konseptet blitt en folkekjær vekstrakett. Driftsmodellen er effektiv og rigger selskapet for kraftig vekst. Frem til nå har de kun hatt helgeåpent, så omsetningen kan økes betydelig og helt uten investeringer bare ved å utvide åpningstidene.
Virksomheten
Det Franske Bakeri har sitt utspring i Salhus Bakeri, som ble etablert i 2020. Dette ble raskt svært populært, og eier skjønte raskt at han hadde truffet blink med sin satsing på fransk bakverk.
I de påfølgende år har de åpnet 1-2 nye utsalgssteder per år, og dette er også strategien for kommende toårsperiode. Utsalgene er plassert på strategiske steder rundt om i Bergen og innredet i gjenkjennelig stil.
Kjeden har eget fellesbakeri på hovedbasen i Salhus. Herfra kjøres det daglig ut ferske varer til de andre utsalgene. Denne driftsformen er både effektiv og kostnadsbesparende, og bidrar til minimale investeringskostnader ved etablering av nye avdelinger.
For å etterkomme den økende etterspørselen har bakeriet nylig blitt oppgradert med større og mer effektive maskiner og utstyr, for til sammen 1.5 MOK. Dette har også medført betydelig høyere kapasitet – samt mindre behov for arbeidskraft, som i sin tur bidrar til høyere bruttofortjeneste.
Alt ligger dermed til rette for videre utrulling av kjeden i en region som omfatter rundt 1 million innbyggere og to av Norges største byer.
Produkter
Kjernen i konseptet er franske bakverk av høy kvalitet, basert på autentiske franske oppskrifter. For å øke varebredden og maksimere omsetningen tilbyr de også et rikt utvalg av andre kjente og populære bakeriprodukter. Felles for dem alle er at de er laget med nøye utvalgte råvarer og godt håndverk.Kundene har alle stedene mulighet til å sette seg ned og nyte sine varer inne eller ute, og det selges også kaffe og mineralvann som kompletterer måltidet.
I hyllene vil man i tillegg finne et knippe håndplukkede franske delikatesser, som marmelade, krydder og søtsaker. Disse bidrar både til å heve omsetningen og underbygge det franske konseptet.
Sortimentet omfatter bl.a.:
Brødbakst Søtbakst Saltbakst
Baguette Chouquettes Quiche m/skinke ost
Surdeigsbrød Cannelé fra bordeaux Fougasse m/oliven
Grov surdeig Palmier Hvitløksbaguette
Rustikk Crumble m/skogsbær Pizza
Bokhvete surdeig Julebrød Focaccia
Havre Kanel/sukker Croissant m/skinke &ost
Flerkorn Skolebolle
Nordlys Wiener med eple
Solsikke Scones
Dansk rug Melkesjokoladekake
Spelt Påskeboller
Gulrot Sitron
Strudel m/eple/rosin
Drift og avdelingsstruktur
Det startet med det første bakeriutsalget Salhus Bakeri, som ligger på Salhus rett nord for Bergen.
Hovedbakeriet befinner seg på Salhus, kun 20 minutter unna Bergen sentrum. Her produseres alle bakevarene fra bunnen, etter gode franske oppskrifter. Bakeriet er lyst og trivelig, med produksjonsområde, varemottak og utsalg i første etasje, og kontorer, garderober og lager i andre.
Det nyeste tilskuddet ble åpnet på Os i november 2024, og er ventet å bli kjedens største i omsetning. I tillegg har kjeden tre utsalg i Bergen sentrum.
Utsalgene har kun åpent i helgene. Altså fredag, lørdag og søndag, totalt 21 timer pr. uke. På disse timene skapes hele omsetningen, som i 2024 endte på 8.8 MNOK, og som ved å følge etableringsplanen med to nye utsalgsteder årlig er ventet å doble seg i 2026.
Kjeden ble i 2025 organisert i en holdingstruktur, hvor bakeriet og det enkelte utsalgssted har egne datter-aksjeselskaper. Da kjeden utvidet med nye utsalgssteder, ble disse skilt ut under kjedenavnet Det Franske Bakeri og Delikatesser. Lokalene varierer i størrelse, men følger en gjenkjennelig stil preget av rustikk minimalisme og delikat eleganse. Utsalget på Salhus bakeri har altså beholdt sitt varemerke, men er ellers likt de andre i vareutvalg og visuelt uttrykk. Ny eier kan om ønskelig ensrette ytterligere.<
Salhusvegen Jonsvollsgaten Øvregaten Markeveien 11 Stegen
Husleie 27.000 kr / mnd 8.500 kr / mnd 18.000 kr / mnd 15.000 kr / mnd 29.767 kr / mnd
Areal 260 m2 60m2 41 m2 75 m2 188 m2
Husleiegaranti 2 mnd leie 2 mnd leie 45.000 kr 3 mnd leie 3 mnd leie
Løpetid kontr. 31.03.38 31.12.26 Løpende avtale Løpende avtale 01.11.27
Forlengelse Etter avtale 1 år av gangen Løpende avtale Løpende avtale Etter avtale
Felleskostnad 3.000 kr / mnd Løpende utgifter Løpende utgifter Løpende utgifter 4.213 kr / mnd
Adresse Salhusvn 175 Jonsvollsgt 11 Øvregaten 7 Markevn. 11 Stegen 2 B
Fordeler og muligheter
Det Franske Bakeri er en hurtigvoksende kjede med et velfungerende og svært skalerbart konsept. Som kjede har det potensial til å utvikle seg i retning av suksesser som Backstube og Kanelsnurren.
Selskapet har en effektiv driftsmodell, med ett hovedbakeri som produserer alt av varer til utsalgsstedene. Kapasiteten er god, og kan med små grep økes betraktelig.
Vekstpotensialet ansees som betydelig, og de mest åpenbare vekststrategiene er:
• Utvide åpningstidene fra 3–7 dager i uken
• Fortsette å åpne flere utsalgssteder i Bergens-området og/eller utvide til andre byer
• Utvide produktspekteret, f.eks. ved å tilby påsmurte varer og kaker
• Åpne for distribusjon gjennom dagligvarebutikker, spisesteder og andre eksterne kanaler
Utvidelse av åpningstid
Utsalgsstedene står ubrukte 5 dager i uken. Leiekostnadene betales allerede og det vil kun være lønnskostnaden som tilkommer ved en utvidelse av arbeids- og åpningstid. Det er derfor rimelig å anta man ved å utvide til 7 dager i uken vil kunne oppnå mer enn en dobling av omsetningen – anslått til over 30 MNOK. Dette tiltaket vil ha rask effekt, da utsalgsstedet allerede er godt kjent.
Markedsføring
Kjeden bruker nærmest ingen penger på markedsføring så her vil det ligge et godt potensial. Det er gjort en grunnleggende innsats med å etablere seg på sosiale medier. I tillegg har selskapet en profesjonell og smakfull nettside.
Rigget for vekst
Bakeriet har nylig oppgradert produksjonsfasilitetene for til sammen 1.5 MNOK, og har med det kapasitet til å kunne mer enn doble dagens omsetning, uten ytterligere investeringer. Lokalene gir gode muligheter for videre vekst etter dette, og vil med riktig utstyr kunne håndtere en omsetning på 50-60 MNOK.
For å øke volumet ytterligere, kan driften i tillegg legges om til produksjon etter bake off-prinsippet. Da vil utsalgsstedene utrustes med enkle stekeovner, og baker ferdig produktene i eget lokale. På denne måten frigis plass på hovedbakeriet som bidrar til økt kapasitet der.
Økonomi
Kjeden har hatt en bratt vekstkurve, på tross av at de har tatt all vekst over drift, altså uten innskudd av kapital, og gjennomført den med begrensede ressurser. De siste årene har de gått fra en omsetning på 5.8 MNOK i 2023, til 8.8 MNOK i 2024. For 2025 ligger budsjettet på 13.27 MNOK, som de så langt ligger godt an til å nå.
Forutsatt at bedriften følger strategien om å etablere 2 nye utsalgssteder i 2025 og videre i 2026, er 2026 budsjettet estimert til en omsetning på 16.4 MNOK med en EBITDA på 1.55 MNOK.
Dersom strategien endres til å ha åpent syv dager i uken vil bunnlinjen forbedres, siden leiekostnadene allerede er dekket under dagens drift.
Nye maskiner med større kapasitet, og mindre behov for arbeidstimer er tatt i bruk i 2025. Dette vil bidra til at bunnlinjen blir vesentlig bedre. Budsjettert resultat i 2025 er 1.1 MNOK.
Pris og verdivurdering
Det Franske Bakeri har truffet en nerve i markedet som har dannet grunnlag for den sterke utviklingen. Bedriften kan med et enkelt grep som å holde utsalgsstedene åpent 7 dager i uken trolig mer enn doble omsetningen. Da dette vil skje uten nye investeringer, vil også bunnlinjen forbedres kraftig.