
Som bedriftsleder er det viktig å forstå de økonomiske og juridiske aspektene ved å drive et aksjeselskap (AS). Det er vanlig at det oppstår spørsmål rundt ansvar og økonomi i et aksjeselskap. I denne artikkelen svarer vi på noen av de vanligste spørsmålene gründere og eiere har om ansvar og økonomi i et aksjeselskap.
I denne guiden går vi gjennom de 10 vanligste spørsmålene om ansvar og økonomi i et aksjeselskap.
Som eier av et aksjeselskap har du normalt begrenset ansvar, noe som betyr at du ikke personlig er ansvarlig for selskapets gjeld og forpliktelser. Det finnes imidlertid unntak, for eksempel hvis du har handlet uetisk eller brutt loven i din rolle som daglig leder eller styremedlem. Det er viktig å alltid følge reglene og ta ansvar for selskapets økonomi for å unngå personlig ansvar.
Ja, hvis selskapet ikke kan betale sin gjeld, kan Namsfogden eller Statens innkrevingssentral begjære selskapet konkurs. Dette kan føre til at selskapet blir solgt for å dekke gjelden, og i verste fall avviklet helt.
Som aksjonær har du ikke personlig ansvar for selskapets gjeld, men styret har ansvar for at selskapet følger Aksjeloven og at selskapets forpliktelser blir betalt. Hvis selskapet ikke kan betale sin gjeld, kan det ende med konkurs.
Som eier av et aksjeselskap er du ikke automatisk ansatt, men du kan være daglig leder eller styremedlem. Du kan likevel ta ut lønn fra selskapet og betale arbeidsgiveravgift og skatt på samme måte som en ansatt.
Du kan ta ut lønn fra ditt aksjeselskap, men det finnes regler for hvor mye du kan ta ut. Det vanligste er å ta ut en lønn som tilsvarer markedsmessige vilkår for arbeidet du utfører. Det er også viktig å sørge for at selskapet har økonomi til å betale lønnen, slik at det ikke påvirker selskapets økonomi negativt.
Som selvstendig næringsdrivende bestemmer du selv hvor mye lønn du vil ta ut, men det finnes også regler for hvor mye du kan ta ut. Lønnen bør tilsvare markedsmessige vilkår for arbeidet du utfører, og det er viktig å sørge for at du kan betale skatt og avgifter uten at det går utover selskapets økonomi.
Som eier av et aksjeselskap har du normalt ikke rett til dagpenger fra NAV. Du regnes som selvstendig næringsdrivende og ikke som ansatt i eget selskap. For å få dagpenger må du være ansatt hos en annen arbeidsgiver og ha vært medlem av en godkjent ordning i minst 12 måneder.
Nei, aksjeselskap kan ikke søke om gjeldsordning. Gjeldsordning er en personlig ordning for privatpersoner med alvorlige betalingsproblemer, hvor man kan få redusert eller slettet gjeld. Dette gjelder ikke for juridiske personer som aksjeselskap.
Ja, det er mulig å starte selskap selv om du har gjeld. Det er viktig å skille mellom privatøkonomien og selskapets økonomi. Har du personlig gjeld, bør du kontakte Namsfogden eller Statens innkrevingssentral for å lage en nedbetalingsplan. Det er også viktig at du ikke overfører privat gjeld til det nye selskapet.
I et aksjeselskap er det selskapet selv som er betalingsansvarlig, ikke eierne eller styret personlig. Det er altså selskapet som skal betale sine forpliktelser og gjeld. Hvis selskapet ikke kan betale, kan det føre til konkurs, men det er fortsatt selskapet – ikke eierne eller styret – som er ansvarlig for gjelden.