Velg riktig franchise-konsept
Du ønsker å bli franchisetaker. Gratulerer! Nå kan du krysse av det første punktet på din gjøremålsliste for å bli franchisetaker. Men hvordan finner man egentlig riktig konsept?
Kunsten å finne riktig franchisebransje
Du har kommet frem til at du vil bli franchisetaker, men hvilken bransje interesserer deg? Franchisebedrifter finnes i en rekke ulike bransjer, ofte flere enn man er klar over. Noen vet med en gang hvilken type bransje og hvilket franchise-konsept de vil jobbe med, mens dette valget er betydelig vanskeligere for andre. Kanskje er det slik at flere ulike bransjer frister? For å finne ut hvilken bransje du bør satse på, kan det være lurt å lage en liste over hvilke typer bransjer som interesserer deg, samt hvilke områder du har kunnskap om. Har du for eksempel bakgrunn fra telekom, har du sannsynligvis mye kunnskap innen det området. Kanskje er det noe du kan bruke i din virksomhet?
Når du har funnet ut hvilke bransjer og fagområder du både er interessert i og har kunnskap og erfaring innen, er det på tide å ta neste steg. Nemlig å evaluere og rangere.
Vurder franchise-konseptets vekst og konkurranse
Passion og lyst er viktige drivkrefter for å lykkes og trives med egen virksomhet. Men for at virksomheten skal gå rundt, helst med overskudd, kreves det at bransjen du vil etablere deg i har vekstpotensial og lønnsomhet.
Å vurdere vekstpotensialet kan være litt vanskelig, men det finnes flere gode tips. Start med å kartlegge konkurransen i bransjen. Finnes det mange konkurrerende aktører? Har franchise-kjeden mange franchisetakere? Mange aktører innen samme bransje kan tyde på at bransjen er lønnsom og at produktet eller tjenesten har stor etterspørsel i markedet. Samtidig bør du huske at jo flere konkurrenter du har – desto vanskeligere kan det bli å oppnå gode marginer. På samme måte kan få aktører i en bransje og en franchise-kjede gi en god mulighet for deg til å etablere din virksomhet og tiltrekke kunder. Men det kan også være et signal om at markedet har lav vekstpotensial. Det er derfor viktig å tenke nøye gjennom hvordan du tror markedet vil utvikle seg.
En annen god metode er å studere hvordan lignende franchise-konsepter fungerer i utlandet. Dette kan nemlig gi en indikasjon på hvordan franchise-konseptet kan bli mottatt i det norske markedet.
Vurder tilgjengelige franchise-konsepter
Det er ikke sikkert at det bare finnes én franchisegiver per bransje. Det er snarere garantert at det finnes flere franchisegivere per bransje – ofte flere enn du tror! Som franchisetaker er det viktig at du brenner for virksomheten din, så tenk nøye gjennom hvilke av disse varemerkene som appellerer til deg. De aller fleste franchisebedrifter sitter på verdifull markedsinformasjon, ikke nøl med å ta kontakt med dem for å finne ut av ovennevnte fakta. Men, selv om mange bedrifter har flotte informasjonsbrosjyrer og dyktig personale, vil vi understreke viktigheten av at du selv søker informasjon. På den måten minsker du risikoen for å overse viktig fakta.