Hvor mye skal jeg betale for et selskap?
Prisen på et selskap skal gjenspeile selskapets verdi. Mange selskaper presenteres med en utgangspris, noe som kan føre til budrunde. Det er heller ikke uvanlig at kjøper og selger i starten står ganske langt fra hverandre når det gjelder hva man mener er en rimelig prislapp. Dette er ofte knyttet til den risikoen begge parter mener foreligger ved kjøpet.
Indikativt bud
Vanligvis gir du som kjøper først et indikativt bud på selskapet. Hvis dette aksepteres, går du videre i prosessen og får deretter gi et bindende bud. Det er verdt å huske at såkalte "skambud" sjelden er en god idé, da det kan føre til at du som potensiell kjøper ikke går videre etter runden med indikative bud.
Kontakt oss for råd!
Vi kan hjelpe deg med en uavhengig verdivurdering, finne bedriftsmegler eller selge direkte på Selskapstorget.
KONTAKT OSSLast ned vår kjøperguide!
Få tilgang til vår kostnadsfrie guide som går gjennom alt du trenger å vite før du kjøper et selskap:
- Sjekkliste med alle steg før et selskapskjøp
- Due diligence
- Indikative bud
Kontakt oss for råd!
Vi kan hjelpe deg med en uavhengig verdivurdering, finne bedriftsmegler eller selge direkte på Selskapstorget.
KONTAKT OSSLast ned vår kjøperguide!
Få tilgang til vår kostnadsfrie guide som går gjennom alt du trenger å vite før du kjøper et selskap:
- Sjekkliste med alle steg før et selskapskjøp
- Due diligence
- Indikative bud
Hvordan bør man tenke ved budrunde?
Å vite hvor mye du skal betale for et selskap vil være en viktig del av hvor vellykket du blir som eier. Hvis du betaler for mye, har du kanskje ikke penger til å investere i selskapet for å få det til å vokse og øke i verdi. Hvis du gir et for lavt bud, får du kanskje ikke gjennomført handelen. Så hvordan bestemmer man en rimelig pris?
Heldigvis er det ikke så vanskelig som man kan tro. Det er egentlig bare ett spørsmål du trenger å svare på: Hva er virksomheten verdt for deg? Hvis det stemmer overens med hva selgeren kan tenke seg å selge for – Gratulerer! Hvis ikke, kommer det flere muligheter!
Verdivurderingsmetoder
Det finnes ulike metoder for å beregne hva et selskap er verdt. Vi går gjennom noen av de vanligste. Det er ikke uvanlig å bruke flere enn én metode for å finne verdien.
- Avkastningsverdivurdering
- Relativverdivurdering
- Substansverdivurdering
Avkastningsverdivurdering
En av de vanligste metodene kalles avkastningsverdivurdering, som kort fortalt innebærer at man prognostiserer og nåverdiberegner objektets fremtidige avkastning. Avkastningsmål kan være både overskudd, kontantstrøm eller utbytte. Markedsrenten brukes deretter som diskonteringsfaktor.
Relativverdivurdering
En annen vanlig verdivurderingsmetode er relativverdivurdering, som innebærer at man sammenligner objektet med andre prissatte selskaper. Sammenligningen skjer ofte med nøkkeltall eller multipler, som for eksempel P/E-tall.
Substansverdivurdering
En tredje metode går ut på å verdsette objektets eiendeler og gjeld til markedsverdi. Dette kalles substansverdivurdering. Det er viktig å huske at også myke verdier, som kan være vanskelige å sette en nøyaktig verdi på, påvirker et selskaps verdi minst like mye som regnskapet. Viktige aspekter å ta med i vurderingen er blant annet ansatte, produkter/tjenester, varemerke, kunder og avtaler.